In de Gemeente nederweert is het prettig wonen, werken en recreëren. Inwoners waarderen de leefomgeving, de verenigingen, de activiteiten en de faciliteiten. In een aantal gevallen gaat het soms even wat minder in de persoonlijke relaties tussen buren of buurtgenoten. Mocht je in deze situatie zitten, dan kun je de hulp van buurtbemiddeling inroepen. “We constateren dat de meldingen van overlast de afgelopen maanden sterk zijn gestegen” aldus de Gemeente nederweert.
Buurtbemiddeling
Veel meer overlast
Sinds het begin van de coronaperiode in maart t/m juli werden er 55 meldingen over geluidsoverlast gemaakt in de gemeente Nederweert. Gedurende dezelfde periode in 2019 kwamen er 29 klachten binnen bij de politie, bijna een verdubbeling dus. Er zijn in de gemeente Nederweert geen overlastmeldingen binnengekomen naar de horeca toe. De overlast werd veroorzaakt door buren of mensen op straat.
Respect voor elkaar
Iedereen kan wel eens last hebben van zijn buren. Denk maar eens aan een te hoog geluidsniveau van de stereo bij de buren, overhangende takken, stankoverlast, pesterijen, vernieling, verschillende leefwijzen of misverstanden. Gelukkig komen dergelijke situaties nog steeds niet heel vaak voor in onze gemeente. Het is natuurlijk ook beter om het niet te laten escaleren en in een vroeg stadium van een mogelijk conflict het gesprek met de buren aan te gaan. Het gesprek aangaan en respect opbrengen voor elkaar is nog steeds de beste remedie om escalatie van irritaties te voorkomen.
Samenwerking
Eind 2011 startte buurtbemiddeling in de gemeente als een samenwerkingsproject tussen gemeente, politie, Woningvereniging Nederweert en Algemeen Maatschappelijk Werk Midden-Limburg (AMW-ML). Het inschakelen van politie of andere instanties zonder dat men eerst zelf pogingen heeft ondernomen om tot een oplossing te komen, is meestal niet de basis voor een goede verstandhouding op korte en op langere termijn. Als het bewoners zelf niet lukt om tot een goed gesprek of een oplossing te komen, dan kan buurtbemiddeling worden ingeschakeld.
Eerst zelf contact zoeken
Het inschakelen van politie of andere instanties zonder dat men eerst zelf pogingen heeft ondernomen om tot een oplossing te komen, is meestal niet de basis voor een goede verstandhouding op korte en op langere termijn. Als het bewoners zelf niet lukt om tot een goed gesprek of een oplossing te komen, dan kan buurtbemiddeling worden ingeschakeld.
Buurtbemiddelaars
Bij buurtbemiddeling gaat het in de gemeente om het bemiddelen van conflicten tussen buren of wijkbewoners onder leiding van één of meer maatschappelijk werkers. Ze helpen partijen om met elkaar in contact te komen en samen een oplossing te vinden voor de overlast of ruzie. Schakel de maatschappelijk werkers wél zo vroeg mogelijk in, als je er zelf niet in slaagt om tot een gesprek met jouw buren te komen.
Taken overnemen
Vaak komen klachten van bewoners terecht bij de politie en woningcorporaties. Dat kan nog steeds. Buurtbemiddeling biedt politie en woningcorporaties echter ontlasting van deze taak. Dit is het geval als de klachten niets met criminaliteit, verslaving, psychiatrische problematiek of het gehuurde huis te maken hebben.
Buurtgenoten aan zet
Buurtgenoten of bedrijven zijn altijd als eerste aan zet om te proberen via één of meerdere gesprekken met elkaar de overlast op te lossen. Lukt dat aantoonbaar niet, maar willen beide partijen echt tot een oplossing komen, dan kan buurtbemiddeling worden ingeschakeld door contact op te nemen met het AMW-ML via het algemene telefoonnummer 088-6560600. Geef dan aan dat het om buurtbemiddeling Nederweert gaat. Het AMW-ML zorgt dan voor een luisterend oor. Dit is soms al voldoende om de gesprekken tussen partijen op gang te brengen. Je kunt natuurlijk ook een e-mailtje sturen naar buurtbemiddelingnederweert@amwml.nl.
Er zijn nog geen reacties geplaatst