Maandag 23 november start de trajectcontrole op de Kempenweg (N564) bij Weert. Vanaf dan worden overtredingen van de maximumsnelheid automatisch doorgezet naar het Centraal Justitieel Incassobureau en volgt een boete. Het is het vijftiende van twintig nieuwe trajectcontrolesystemen op N-wegen dat actief wordt.
Trajectcontrole op Kempenweg
Op de N564 geldt een maximumsnelheid van 80 km/uur. Deze wordt nu vaak overschreden. Samen met de inrichting van de weg (een lange, rechte baan met een rij bomen) geeft dat een hoog risico op ongevallen op dit traject. De trajectcontrole moet de N564 veiliger maken. De trajectcontrole op de Kempenweg geldt tussen de Kazernelaan en de Havenweg, in beide richtingen.
Trajectcontrole
Een trajectcontrole handhaaft de snelheid over een langere afstand. De snelheid wordt niet op één punt gemeten; het gaat om de gemiddelde snelheid tussen twee meetpunten. Trajectcontrole heeft daarmee een groot effectgebied. Het systeem controleert dag en nacht op het overtreden van de maximumsnelheid.
Twintig N-wegen
Afgelopen jaar zijn op een aantal N-wegen trajectcontrolesystemen aangelegd. Het gaat om N-wegen in het hele land, waar relatief veel ongevallen gebeuren of vaak te hard wordt gereden. Inmiddels zijn veertien systemen actief: op de N414, N787, N639, N351, N706, N333, N256, N270, N277, N201, N253, N11, N325 en de N260. Maandag komt daar de N564 bij. De overige vijf systemen worden nog getest en gaan later dit jaar handhaven.
Er zijn nog geen reacties geplaatst