Vlak voor de zomervakantie heeft de gemeente Nederweert besloten dat de parkeerruimte achter de Jumbo volledig blauwe zone moet worden, waardoor 37 plaatsen aan het vrij parkeren onttrokken worden. Omwonenden en bedrijven zijn hier bij toeval achter gekomen doordat De Limburger hier melding van maakte. Volgens de gemeente is de maatregel nodig omdat begin 2022 Jumbo verdwijnt en hiervoor in de plaats een Albert Heijn supermarkt komt. Hiervoor zullen meer parkeerplaatsen nodig zijn. Bewoners en bedrijven zijn hier nu tegen in actie gekomen.
Lijsbeth Schroijen, Rian Brinkmans en Truus Moris maken namens een aantal omwonenden en bedrijven bezwaar tegen deze maatregel. Zij vinden dat de gemeente de belangen van omwonenden en kleine ondernemers kompleet uit het oog verloren is. De parkeervoorziening wordt gericht op één enkele winkel, waarbij andere winkels, bedrijven en omwonenden buiten spel gezet worden.
Ingezonden brief
In de huidige situatie zijn er al veel parkeerproblemen op het St. Antoniusplein en de omringende straten. Er wordt geparkeerd op plaatsen die geen parkeerplaats zijn, half voor uitritten van bewoners etc.Wanneer het genoemde parkeerterrein volledig blauwe zone wordt, zullen de problemen in de wijk alleen maar groter worden. Bewoners, ondernemers en hun personeel kunnen nu al vaak hun auto niet kwijt en moeten uitwijken naar omliggende straten. De auto’s die in de huidige situatie parkeren op dat gedeelte van de parkeerplaats bij de Jumbo waar nu nog vrij parkeren is, komen daar nog eens bij. Omdat werknemers van bedrijven in de buurt hun auto al vóór werktijd parkeren, zullen ook klanten van winkels en bedrijven niet meer in het centrum kunnen parkeren. Het parkeerprobleem wordt hiermee uitgebreid van alleen de directe omgeving naar ook omliggende straten en wijken.
Als de blauwe zone vergroot wordt, en daardoor de plaatsen waar vrij geparkeerd kan worden allemaal vol staan, wordt gezellig even lunchen, een terrasje pakken of een lange afspraak bij de schoonheidssalon of de kapper niet meer mogelijk, want de klok tikt door.
Blijkbaar gaat de gemeente ervan uit, dat er veel meer klanten naar de supermarkt zullen komen en daarmee dus meer dan een verdubbeling van de blauwe zone nodig is. De verhouding blauwe zone en vrij parkeren is op dit moment al zoek. Dit zal in de toekomst alleen maar erger worden als meer parkeerplaatsen blauwe zone worden.
Op dit moment zijn de drie vrouwen bezig met een handtekeningenactie. Inmiddels hebben ze al meer dan 100 handtekeningen verzameld bij buurtbewoners en kleine ondernemers.
Ben je het met hen eens dat de uitbreiding van de blauwe zone (nog niet) gewenst is, maak dat dan duidelijk door een briefje met naam, adres, handtekening én de opmerking dat je de actie steunt of het niet eens bent met de voorgenomen maatregel van de gemeente in de bus te doen bij Sint Antoniusplein 18, 19 of 20, of dit naar een van de adressen op te sturen. De postcode is 6031ED in Nederweert.
Zij zeggen: Hoe meer mensen ons ondersteunen, hoe sterker wij staan bij de gemeente!
18 Reacties
Ben je het met ons eens dat de blauwe zone niet uitgebreid mag worden, of wil je ons steunen in deze actie, stop dan een briefje met naam, adres en handtekening en de vermelding dat je tegen uitbreiding van de blauwe zone bent, in de bus op sint Antoniusplein 18, 19 of 20, 6031 ED Nederweert.
Een petitie starten via petities.nl is misschien ook handig en niet moeilijk. Dan kunnen mensen via internet hun mening kenbaar maken en krijg je wellicht meer steun.
dat is inderdaad een strak plan en dan krijg je waarschijnlijk meer mensen mee en dan zou ik ook zeker tekenen, ondanks dat ik altijd met de fiets ga steun ik jullie zeker
Een slechte zaak dat omwonenden en bedrijven hier bij toeval achter komen.
Zeker voor een gemeente die voortdurend zichzelf op de borst klopt met een “samen groots, samen doen” slogan.
Niet zeuren mensen.
Op Ospeldijk kwamen windmolens niemand wist ervan en niemand kon er nog wat aan doen.
Dus dikke pech?.. zo gaat de gemeente nederweert met hun bewoners om.
Benieuwd wat voor geweldig plan ze straks weer hebben.
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zal dit in de praktijk nauwelijks voor verandering in het parkeergedrag zorgen. Handhaving vindt zelden plaats gezien de frequente parkeerders zonder ontheffing welke op de invalide parkeerplaatsen parkeren.
Kan iemand de redenering volgen dat er voor een AH meer parkeerplekken nodig zijn dan voor de Jumbo? Gaan mensen vaker boodschappen doen? Denk men dat mensen uit Weert massaal naar Nederweert boodschappen komen doen omdat Weert straks maar 10 eigen AH filialen heeft?
Wat steekt hier achter? Heeft de gemeente hier onderzoek naar gedaan?
zover ik heb gehoord (mits ze het tenminste echt gaan doen) willen de meeste de jumbo houden en praten over om naar weert of meijel te gaan winkelen. Ikzelf hoor hier ook bij maar dat heeft met hun producten te maken die nou eenmaal alleen jumbo heeft. (voor mij is het geen omrijden ik werk in weert) voor de rest are info van de gemeente weer eens. de jan gaat dadelijk in het nieuwe pand met meer parkeerplaatsen. dus bij de ah zal het dan platlopen?? Zoals Anders is de gemeente weer non slim bezig maar daar zijn ze toch altijd al goed in geweest. eenrichtings weg nep nieuws nep reacties van omwonenden (lees de mensen bij de windmolens, de winkeliers etc bij het eenrichtingsverkeer nu dit bv weer dit zal ook niet meer stoppen let maar op helaas.
De uitbreiding van het totale winkelpand is 700 m2 bruto vloeroppervlak. De minimaal benodigde
capaciteit (conform het vigerend beleid) komt per saldo uit op 13 extra toe te voegen parkeerplaatsen.
In de directe omgeving van de huidige winkel is uitbreiding van de parkeercapaciteit niet mogelijk, gezien het gebrek aan ruimte. Door betaling van € 27.300 (€ 2.100 per parkeerplaats) aan de gemeente heeft de initiatiefnemer deze benodigde uitbreiding van de parkeercapaciteit afgekocht.
Van dit geld kan de gemeente de extra blauwe strepen betalen en is het parkeerprobleem op papier opgelost.
De 700 m2 extra is voor het grootste deel (2/3) aan magazijn en personeelsruimte als ik de tekeningen goed lees. Ten opzichte van het huidige winkeloppervlak komt er maar 1/6 deel bij(van 1500 naar 1700 m2) Mijn rekenkunsten zijn helaas niet goed genoeg om te begrijpen waarom voor een groter magazijn dubbel zoveel parkeerplaatsen nodig zijn. Daar zou ik nog wel wat uitleg over willen.
Als basis voor parkeervraagstukken houdt de gemeente Nederweert de richtlijnen van de CROW aan. De hierin aangegeven kentallen voor het parkeren bij (b.v.) een supermarkt worden uitgedrukt in het aantal parkeerplaatsen per 100 m2 BVO (bruto vloeroppervlakte). Hieronder wordt verstaan de ‘Oppervlakte van het gebied dat wordt begrensd door de buitenomtrek van de omringende opgaande scheidingsconstructies, gemeten op vloerniveau(’s)’. Dit is meer dan alleen het winkelvloeroppervlak.
Uitbreiding met ca 700 m2 vraagt om een toename van 27 parkeerplaatsen (kental 3,8/100 m2).
Echter de capaciteit voor deze oppervlakte bij de huidige bestemming dient op de uitbreiding in mindering te worden gebracht.
Appartementen (3 x 1,5 pp/appartement) 4,5 pp
Winkel 1 (126 m2)*: 1,26 x 3,3/100 m2BVO 4,2 pp
Winkel 2 (139 m2)*: 1,39 x 3,3/100 m2BVO 4,6 pp
T OT A A L (in mindering) 13,3 pp =14 pp
Per saldo dient de capaciteit met 27 – 14 = 13 parkeerplaatsen te worden uitgebreid. Binnen het voorgestelde plan wordt hierin niet voorzien.
Opvallend is dat nog geen jaar geleden, bij het instellen van de blauwe zone voor het zuidelijk deel van de parkeerplaats, de gemeente van mening was dat doordat ook een aantal bewoners van Kerkstraat en Brugstraat aangewezen zijn op de parkeerplaats, voor een aantal plaatsen de huidige situatie moet blijven bestaan. Zonder verdere motivatie is de gemeente nu van dit standpunt afgestapt, behoudens dat binnen het kernwinkelgebied bezoekers-parkeren boven bewoners-parkeren prevaleert.
Wat een kneuzen zijn het toch. Nog nooit zijn we als inwoners zo vaak blij gemaakt met een dode mus en keihard voor de gek gehouden door dit gemeentebestuur.
Keer op keer slaan deze wethouders een flater als het gaat op inwoners betrokkenheid.
Inderdaad veel borstklopperij en pronken met andermans veren. Terwijl bestuurlijke onkunde aan de orde van de dag is en er keer op keer beloftes niet worden nagekomen stuntelen ze vrolijk door.
Wij hebben er op de Booldersdijk ook van kunnen genieten…Man, man, die wethouder had beter ambtenaar kunnen blijven.
De ‘Vereniging van Vastgoedeigenaren’ heeft in het verleden zij aan zij gestreden om een publiekstrekker te behouden in de Kerkstraat. Zelfs tot aan de Raad van Staten. De supermarkt is verdwenen, hoewel niet ver uit de buurt, maar de bereikbaarheid van de andere bedrijven is er duidelijk op vooruit gegaan.
Je mag er vanuit gaan, als vriend en medelid zijnde, dat je als eerste op de hoogte wordt gebracht van plannen zoals uitbreiding van bedrijf en wijzigen van de parkeerplaats van een medelid. Dan is het mooi dat die ondernemer zich door alle leden gesteund voelt, ook al keldert de waarde van hun bedrijfspanden met tientallen procenten als de bereikbaarheid vrijwel nihil wordt. Dit omdat de parkeerplaatsen voor hun zaak weldra alleen maar zullen worden ingenomen door langparkeerders. Het personeel van Heerschap zal immers ook naar een ander plaatsje uit moeten zien. Zo zie je maar weer dat er ook positieve kanten aan het hele verhaal zitten.
Dit gemeentebestuur is met een paar dingen niet bezig;
Luisteren naar hun burgers.
Meedenken met hun burgers.
Afspraken worden niet nagekomen op vele fronten.
De dorpen worden verwaarloosd omdat ze alleen maar bezig zijn met hun eigen belang.
Alles word volgepropt met arbeidsmigranten die op veel plaatsen illegaal verblijven door heel de gemeente.
Je mag het niet hardop zeggen maar denk dat er mensen zijn die hier wel bij varen.
Ik vroeg me al af hoe lang het zou duren voordat iemand “je moet met een blauwe schijf gaan parkeren” zou ombuigen naar een verhaal over migranten/illegalen. Netjes hoor, Fred!
Je neemt me de woorden uit de mond haha!
Die vereniging heeft, buiten een poging om het centrumplan op zeep te helpen, anders vrij weinig opgevelerd voor Nederweert. Dit plan lijkt me nu ook niet echt in het belang van alle winkeliers en pandeigenaren…
[…] Lijsbeth Schroijen, Rian Brinkmans en Truus Moris maken, mede namens een aantal omwonenden en bedrijven, bezwaar tegen deze maatregel. Zij vinden dat de gemeente te weinig oog heeft voor de belangen van omwonenden en kleine ondernemers. “De parkeervoorziening wordt gericht op één enkele winkel, waarbij andere winkels, bedrijven en omwonenden buiten spel gezet worden”, aldus de actievoerders. “De balans tussen blauwe zone en vrij parkeren is zoek. Aanwonenden, ondernemers en hun personeel hebben nu al moeite een parkeerplek te vinden. Daardoor zijn in de omringende straten de vrije parkeerplekken vaak vol, terwijl in de blauwe zone nog plaatsen vrij zijn” Vorige week stuurden ze een brief naar de redactie van Nederweert24 waarin zij hun zorgen uitten. Bekijk hier de brief. […]