Skip to content

Onderzoek naleving milieunormen windpark Ospeldijk van start

4 mei 2022 | 9:46

Sinds de windturbines in Ospeldijk draaien, ontvangt de gemeente Nederweert meldingen van omwonenden over hinder. Ook zijn een aantal verzoeken om handhaving ingediend. Een onafhankelijk bureau is een onderzoek gestart om te beoordelen of het windpark voldoet aan de milieunormen.

Windpark Ospeldijk

In juli 2018 is de bouw van de windmolens door de gemeente vergund. In de zomer van 2021 zijn de molens in gebruik genomen. De gemeente Nederweert is geen eigenaar, maar wel het bevoegde gezag voor windpark Ospeldijk. Het college van B&W kan alleen overgaan tot handhavend optreden als geldende regels (wettelijke voorschriften) worden overtreden door het windpark. Om te bepalen of er sprake is van overtreding van geldende regels door het windpark, heeft het college aan een onafhankelijk adviesbureau opdracht gegeven om de naleving van de milieunormen te onderzoeken.

Wat gaat het bureau onderzoeken?
Het adviesbureau bekijkt een aantal wettelijke en buitenwettelijke onderdelen. Het bureau onderzoekt of windpark Ospeldijk voldoet aan de milieunormen voor geluid, slagschaduw en externe veiligheid. Hiervoor wordt onder meer een geluidsmeting uitgevoerd. Daarnaast wordt óók onderzoek gedaan naar fijn stof, trillingen en laagfrequent geluid. Alhoewel voor deze aspecten geen milieunormen voor windmolens gelden, laat het college hier toch onafhankelijk onderzoek naar doen vanwege klachten van omwonenden.

Het onderzoek is inmiddels gestart met het in kaart brengen en bekijken van de benodigde gegevens op het gebied van geluid, slagschaduw en externe veiligheid. Daarnaast wordt een geluidsmeting uitgevoerd. Een geluidsmeting is niet onder alle weersomstandigheden mogelijk. De milieunormen van windparken zijn ingewikkeld en in beweging door een uitspraak van de Raad van State. Het college verwacht dat het onderzoek een aantal maanden in beslag neemt.

Advertentie

49 Reacties

  1. Weer een paar maanden uitstel.
    Imiddels zijn we een jaar verder.
    Leuk voor degenen die wakker liggen en gezondheidsklachten ontwikkelen.

    Dit lijkt in eerste instantie heel nobel maar het is symboolpolitiek. Uitstel op uitstel van handhaving/intrekking met maar één doel, doordraaien!

    Omwonenden worden hier volgens mij weer misleid en met een kluitje in het riet gestuurd.

    Vergeet niet dat bewoners binnen 1500 meter niet benaderd zijn, zich niet hebben kunnen verweren en dus niet voldoende aan de participatie-wet is voldaan!
    De gemeente heeft ingestemd met valse informatie van de initiatiefnemers en dat gaat ten koste van haar burgers.

  2. Hoop dat hier in ieder geval duidelijkheid door komt.
    Ik ben wel benieuwd onder welke weersomstandigheden een geluidsmeting niet mogelijk is. Wordt dat vooraf aangegeven?

  3. Je kunt je beter afvragen wie de onafhankelijke metingen gaan doen….

  4. Ik begrijp dat de omwonenden het niet meer begrijpen
    Zo’n windmolen heeft zoveel nadelen
    Staan ze er in Nederweert er bij stil dat er vanuit de Diepenhoek van uit Someren er ook de kans is dat er windmolens bij komen?
    Denk dat dit nog meer overlast geeft

  5. Als het maanden tijd nodig heeft ,de molens ook die maanden stil zetten ,denk dat het plots snel kan.

    Een klacht bij gemeente indienen had weining nut ,een brief volgende dat ze niks ermee deden.

  6. @Bogaart,
    Bedankt voor de tip. Heb je een link waar we daar information over kunnen vinden?

  7. @Boogaard, Het cumulerende effect van laagfrequente geluid, van infrageluid en trillingen.

    2 Turbines, 4 Turbines, 19 Turbines, 23 Turbines….. enzzz

    1 Park, twee parken, 3 parken uhmmmm straks 5 parken binnen een straal van een klein aantal kilometers als een kommetje om ons heen gebouwd. Hier wil je niet het middelpunt zijn als je gezondheid je lief is.

    Ik ben benieuwd maar ik denk dat ze zullen meten en toveren in alle voordeel van de Windlobby en dat dit een onderzoek ter verdediging tegen de klachten van omwonenden is.

    Ik hoop dat iedereen goed oplet!

  8. Ik zie hier nog steeds nieuwe mensen voorbijkomen die klachten hebben ingediend waar niks mee werd gedaan.
    Ik hoop dat ook hun klachten gebundeld kunnen worden tot krachten.
    Het is niet niks wat hier gebeurt en ik hoop dat mensen hun ervaringen delen met elkaar want:

    “Buitengebied in Balans, samen groots, samen doen! “

  9. @Fred,

    Uw zin;
    “Als het tijd nodig heeft, de molens ook die maanden stilzetten,
    denk dat het plots snel kan”

    Daar ben ik het helemaal mee eens! Zet ze maar stil tijdens het onderzoek want omwonenden lopen nu gezondheidsrisico. Het belang van geld mag daar nooit bovengesteld worden en dat doet de gemeente nu wel met hun gedruil van uitstel na uitstel.

    (Typerend dat ook uw klachten niet behandeld zijn )

  10. Blijft interessant om te zien dat omwonenden nog altijd hoop hebben dat een nieuwe coalitie iets zou doen. Die molens staan er, die blijven er.

    Wat gaan omwonenden doen wanneer blijkt dat alles binnen de regelgeving valt? Behalve klagen op een lokale nieuwssite. Wordt er nog naar de rechter gegaan? Als klagers menen dat de molens er tegen wetten in gebouwd zijn, waarom niet al een rechtzaak begonnen? Ik neem aan dat mensen dit al geprobeerd hebben?

    “Windlobby”…

  11. Beste mensen,
    dat de gemeente niet direct met ons, omwonenden, overlegd welk bureau haar keuze voor dit onderzoek zal worden, dat begrijp ik nog…
    Al zou na alle brieven, vragen, informatieve bijeenkomsten enz. toch wel duidelijk moeten zijn dat bij de omwonenden veel informatie te halen is…

    Maar alleen melden dat: “óók onderzoek wordt gedaan naar fijn stof, trillingen en laagfrequent geluid, alhoewel voor deze aspecten geen milieunormen voor windmolens gelden, laat het college hier toch onafhankelijk onderzoek naar doen vanwege klachten van omwonenden”..

    Dat klinkt veelbelovend, TOTDAT…. je op de link klikt van het bureau dat onze gemeente heeft uitgekozen..
    https://www.boschenvanrijn.nl/
    en klik maar door: https://www.boschenvanrijn.nl/webinar-energieboer-interessant-voor-mij/

    De visie van Steven Veldhuijsen, all round adviseur van dit bureau Bosch en van Rijn: “Uit onderzoek blijkt:
    -Geen geluidshinder bij mensen die financieel belang bij /in windturbine hebben,
    -Minder geluidshinder als de windturbine niet zichtbaar is”…..

    Waar heb ik dit sprookje toch vaker gehoord? RIVM? Onze GGD?

    Maar…Je mag een gegeven onderzoek niet in de bek kijken….
    Al lijkt me dat in dit geval toch wel verstandig..
    Want zoals je bij een paard aan de tanden kunt zien hoe oud het dier is, waardoor je kan controleren of je niet belazerd wordt… zullen we maar het zekere voor het onzekere nemen:
    EQUI DENTES INSPICERE DONATI…

  12. Tjonge jonge. Eerst schreeuwen over de noodzaak van een onderzoek, om vervolgens bij de aankondiging van het onderzoek al te gaan twijfelen aan de uitkomsten.
    Je zou haast denken dat sommige mensen nooit tevreden zullen zijn. Dat onderzoek is dus niet nodig en weggegooid geld.
    Gemeente, leest u mee?

  13. Beste windmolenridders,

    Reageren jullie aub op het bericht van Mtje?
    Ben ik namelijk ook benieuwd naar.

  14. @Laat maar waaien,
    De gemeente gaat de uitkomst van dat onderzoek gebruiken als juridische basis om wel/niet op te treden.
    Het is dus voor de omwonenden van het windpark van groot belang dat dit onderzoeker objectief, onbevooroordeeld en belangeloos wordt uitgevoerd en dus mogen ze daar kritisch naar kijken en vragen over stellen.
    Dat heeft niks te maken met nooit tevreden zijn.
    Je reactie vind ik dan ook nogal ondoordacht en tamelijk kort door de bocht.

  15. # Laat maar waaien

    Uit uw reaktie maak ik op dat u niet begrijpt waar het hier in de kern om draait. Een gedegen onderzoek is wel degelijk op zijn plaats. Echter ben je als gemeente en initiatiefnemers niet geloofwaardig indien je éénzijdig de keuze voor een meetburo bepaald. Gelet op de pro-wind houding van dit buro zijn omwonenden terecht op hun hoede voor de meet-uitkomsten. Dit komt niet uit de lucht vallen maar is gestoeld op meerdere dubieuze ervaringen met zowel gemeente als initiatiefnemers. Om hun geloofwaardigheid niet nog dieper de modder in te drukken had er ook qua keuze vooraf een trilateraal overleg kunnen plaatsvinden. Na alle ervaringen tot nu toe ruikt dit alweer niet democratisch en zeker niet proffesioneel.

    U heeft in 1 ding gelijk: omwonenden schreeuwen inmiddels. Dat is echter geen oorzaak maar het gevolg van ambtelijke dovemansoren en initiatiefnemers die geld boven gezondheid stellen.

    Ik wens u veel windstilte toe.

  16. @Pier,
    Als je een reactie wil van mensen is het niet heel handig om je bericht te beginnen met Beste windmolenridders.
    Ik vind dat in ieder geval nogal negatief overkomen.
    Beste betrokkenen of iets van die stekking was beter geweest.
    Windmolensridders doet denken aan Don Quichot, een droevig figuur die blindelings ijvert voor hersenschimmige idealen.

  17. Er zijn nog steeds mensen die het draaien van de industriële winstturbines boven het welzijn van hun medemens verkiezen. Eigenlijk is dat te triest voor woorden.

  18. Mtje,
    Dit advies heb ik ook al gegeven, indien het gerechtelijk vergunningtechnisch niet klopt,
    wat telkens word geschreven, stap dan naar een advocatenkantoor en rechtbank.

  19. @Fr.Wind en @Mtje,

    Protocol is om eerst de minnelijke weg te bewandelen.

  20. Ja @Frank, ze gaan dit onderzoek gebruiken als juridische basis.
    Jij hebt goed door hoe het gaat en waar de belangen liggen.

    @Wim, over Trilateraal gesproken..
    Een belangrijk weetje:
    Check Rob Jetten, die sinds 10 januari 2022 onze Minister voor Klimaat en Energie is.
    Zie zijn Wikipedia bij Nevenfuncties:
    Hij was tussen 10 april 2020 en 10 januari 2022 lid van de Trilaterale Commissie van de David Rockefeller Fellows.

    Need I say more?

  21. Welk protocol en door wie?
    Als ik alle berichten lees van de tegenstanders wat er niet volgens de regels is gegaan met de vergunningen, bouwtechnisch en weet ik niet wat er allemaal in de berichtgeving stond en steeds werd aangegeven.
    Dan weet ik niet wat er bedoeld wordt met de minnelijke weg.
    Denkt men nu echt dat er door de politieke partijen in nederweert een beslissing wordt genomen om de molens defentiev stop te zetten, echt niet.

  22. Beste (mede) Nederweertenaren,

    De 3 windmolens in het Roeventerpeel gebied (zuiden Nederweert) draaien nu ook met regelmaat, zo ook een paar dagen terug in de (late) avonduren.

    In de avond / nacht komt om huis / straat & omgeving leven tot rust.
    N.a.v. de opmerkingen / klachten van de omwonenden van de 4 “Ospeldijk” windmolens heb ik in de tuin & open veld de proef op de som genomen.

    Hemelsbreed woon ik 800 a 900 meter van 1 van de Roeventerpeel molens.
    In de late avond / nacht heb ik geluisterd naar de aanwezige achtergrond geluiden.
    Helaas heb ik vooralsnog de conclusie moeten trekken dat deze, net als voorheen, nog steeds uit:
    • Geluid verkeer autoweg A2 bestaan
    • Geluid spoorwegverkeer spoor Eindhoven – Roermond en vice versa bestaan.

    Kortom, tot op heden bespeur ik nog geen aanvullend geluid van de windturbines.
    Ik denk dat jullie in de omgeving Stokershorst / Ospel / Noordervaart gewoon de pech hebben dat het s‘ avonds / s’ nachts “te stil” is.

    Samengevat wil ik alleen melden dat klachten sterk gebiedsafhankelijk kunnen zijn.
    Ik zou er dus terdege rekening mee houden dat uit dit onderzoek naar voren kan komen dat er geen normen of regels overtreden zijn.
    Als dit zo is, bespaar NW24 en ons (overige Nederweertenaren) dan met verhalen over Windmolenlobby’s en andere complottheorieën. Ga een dialoog aan met de organisatie welke dit windmolenpark runt. Probeer een afspraak te maken over windmolenbedrijf in geluidsluwe uren.
    P.S. jullie zullen best ook nog ander klachten hebben, maar uit algemene info komt naar voren dat “nacht / avondrust” een meest gehoorde klacht is.

  23. # Fr. Wind

    Ik citeer: Denkt men nu echt dat er door de politieke partijen in nederweert een beslissing wordt genomen om de molens defentiev stop te zetten, echt niet.

    Dat je pro-wind bent is inmiddels wel duidelijk. Wellicht woon je veraf genoeg om geen dagelijkse hinder te ervaren van het turbinepark?

    Maar belangrijker nog: uit je reaktie maak ik vooral op dat je je (binnen welke maatschappelijke rol dan ook) het recht tot je neemt om te duiden dat onze politieke partijen de turbines echt niet gaan stil zetten. Dat is nogal vooringenomen en ponerend.

    Ik zie in je reaktie vooral ook een soort van angst. Omdat dit hoofdpijndossier steeds ingrijpender wordt en de bedenkelijke rol van gemeenteraad en initiatiefnemers steeds meer bloot komt te liggen en publiekelijk steeds meer aandacht krijgt.

    Je hoopt vast dat je gelijk krijgt….maar waak voor onderschatting en vooringenomenheid.

    Fijn weekend

  24. Beste Roy,

    Meestal zie ik er maar één draaien daar.
    Overlast is ook cumulatief dus één turbine geeft minder overlast dan vier en verder is het afhankelijk van factoren zoals windrichting, windkracht, ondergrond, pulsering, luchtvochtigheid, isolatie, omgevingsgeluid enzovoorts.

    Daarnaast heb je het alleen over hoorbaar geluid. Maar je zult helaas straks gaan merken dat, als ze alledrie volop draaien, de klachten van het (niet hoorbare maar voelbare en opstapelende) laagfrequente en vooral infrageluid geluid je wakker houden en ook druk veroorzaken.

    Bent je betrokken en heb je voor de industriële turbines gekozen?
    Dan zul je deze informatie wellicht weerleggen of voor lief nemen omdat jij ( en evt gezin) het nog niet hoort en voelt. Dat snap ik.

    Een gewaarschuwd mens telt echter voor twee. Ik wens dat je daar nog decennialang in kwaliteit van slaap en gezondheid mag leven want dat gun ik iedereen.

  25. @Roy,
    Je conclusie klopt niet.
    Geluid en trillingen van industriele windturbines worden voornamelijk bepaald door de hoogte van de windturbine, de lengte en vorm van de wieken en de fundering.
    Je kunt de 3 windturbines in het Roeventeerpeelgebied langs de A2 dus niet 1 op 1 vergelijken met die van Ospeldijk.
    Het kan dus best zo zijn dat als het omgevingsgeluid (frequentie en dB) in Ospeldijk hetzelfde zou zijn als in het Roeventeerpeelgebied, je dan in Ospeldijk toch meer overlast ervaart.
    Bovendien wordt een gedeelte van de overlast (incl. gezondheidsschade) veroorzaakt door onhoorbaar (infrasoon) geluid. Hoorbaar omgevingsgeluid zoals van een weg heeft daar geen invloed op.

  26. # Roy
    Aangenomen dat klachten gebiedsafhankelijk zijn heeft het niet zoveel zin om “Roeventerpeel” te vergelijken met “Ospeldijk”. Feitelijke waarneming van hinder en last dient te gebeuren op basis van langdurige waarneming. Met andere woorden: ook voor jou geldt de uitnodiging om een week lang de effecten van Windturbinepark Ospeldijk (op veiligheid, gezondheid en welzijn) aan de zuidkant van de Noordervaart te mogen ervaren. Deze uitnodiging is overigens uitgezet binnen gemeenteraadsleden, initiatiefnemers en medeburgers….maar niemand durft die uitdaging helaas op te pakken.

    Verder zetten de omwonenden zich nu al lange tijd en zeer intensief in om in overleg met de gemeente Nederweert en de initiatiefnemers tot een oplossing te komen. Die is ook al meerdere malen en in meerdere vormen aangeboden maar wordt niet of ontwijkend beantwoordt.

    Kortom, heel fijn dat je actief met de omwonenden “meedenkt”. Maar doe dat wel op een degelijk geïnformeerde manier zonder aannames. “Ken het dossier” heet dat.
    Fijn weekend

  27. #Roy
    ” Samengevat wil ik alleen melden dat klachten sterk gebiedsafhankelijk kunnen zijn”.

    Als dat zo is dan is een vergelijking tussen “Roeventerpeel” en “Ospeldijk” niet valide en hier dus niet op zijn plaats. Over het sparen van NW24 en Nederweertenaren gesproken?!

    Daarnaast is het verstandig over dossierkennis te beschikken indien men reageert op dit hoofdpijndossier. Feit is namelijk dat de getroffen omwonenden al lange tijd én zeer intensief tot een oplossing te komen met gemeente en initiatiefnemers. Voorstellen welke meermaals zijn uitgebracht door de omwonenden verzanden in bureaucratie en misleiding.

    Nu, dit alles heet “dossierkennis”. Erg handig om over te beschikken als je je hierin mengt.
    Fijn weekend

  28. Beste Wim en Frank,

    Een meetbureau meet.
    Datzelfde meetbureau zal conclusies moeten trekken aan de hand van deze meetresultaten. Als er een norm is, is de conclusie eenvoudig. Het voldoet wel of niet.
    Als er geen norm is, kan het bureau alleen maar vergelijken met andere, bestaande situaties om tot conclusies te komen.
    Zo eenvoudig is het nu eenmaal. Wat hadden jullie dan liever? Een sjamaan met wichelroede die de gevoelens van de kippen in de omgeving gaat analyseren onder het genot van een kopje kruidenthee?

  29. @ Wim,

    Ik begrijp uit jouw reactie dat jij over een enorme dossierkennis “windmolenpark Ospeldijk” beschikt.

    Aan deze kennis kun je het gegeven toevoegen dat het probleem “geluid” bij “windmolenpark Roeventerpeel” mogelijk minder is door achtergrond geluid van het Treinspoor en van autoweg A2.
    Ik meng mij niet in een discussie, geef alleen een verklaring waarom windturbines op andere plaatsen tot minder / geen klachten kunnen voeren……

  30. Is het onderzoek vandaag begonnen?
    De molens stonden stil tot na de middag.
    Eindelijk een halve dag zonder hoofdpijn.

  31. Hallo Wim,
    U steld dat ik pro wind ben, nee, ook ik heb deze molens liever niet.
    Ik heb totaal geen binding met enige politieke partij in nederweert e.o
    Ik heb totaal geen belang in enige financiële opbrengsten van de molens.
    Dat er een politieke partij in nederweert is die dit stopt zet , ben ik echt van overtuigd.
    Dus zoek een Don Quichot en gaat naar de rechtbank.
    Maar stop met de inzendingen op nederweert 24, die af en toe totaal de plank mis slaan.
    En ik wens u en uw medestrijders ook een prettig weekend

  32. Je hoeft geen professor te zijn om te snappen dat dit (niet onafhankelijk) onderzoek ter voorbereiding op de rechtbank is.

    Het vlees van de slager wordt goedgekeurd door ons van wc eend…. hahaha och wat een doorzichtig verhaal ter bescherming van de industrie (Dat trouwens niet op zichzelf staat in NL)

    Jullie hadden van tevoren onderzoek moeten doen gemeente Nederweert maar blijkbaar is het hier cultuur om niet relevant bewijs te verzamelen en te verbuigen om je ongelijk te verdedigen.

    Dat blijft niet goed gaan.

  33. @Laat maar waaien,
    Ik vrees dat je toch een wat te simpele kijk op dit dossier hebt.
    Lees eens even de kritische opmerkingen die er geplaatst zijn over meten en het meetbureau en probeer eens te begrijpen wat mensen schrijven.
    Je laatste zin over een sjamaan slaat echt helemaal nergens op.
    Maar ja, wat kun je ook verwachten van iemand die zich bedient van een pseudoniem als “Laat maar waaien”.

  34. @Frank,
    Maar wat stel je dan voor? Want ik hoor een hoop geklaag, maar geen echte oplossing.
    Landelijk en provinciaal is bepaald dat we windmolens moeten plaatsen. Die kwamen er sowieso.
    Deze plek is aangewezen en daar moeten we het mee doen. Andere plek betekent alleen andere mensen die klagen. NIMBY helpt helemaal niemand.
    Dus ze staan daar en jullie hebben klachten. Daar moet serieus naar gekeken worden en in overheidsland betekent dat dat er gemeten moet worden, meetresultaten vergelijken met eventuele normen en daar dan conclusies aan verbinden. Je zou het haast wetenschappelijk noemen.
    Jullie stellen vragen over de onafhankelijkheid van het bureau. Wat denk je dat het bureau gaat doen dan? Meetresultaten fingeren? Resultaten achter houden? Natuurlijk niet. Het afbreukrisico voor zo’n bureau is veel te groot.
    Het zou wel kunnen dat de overheid probeert een aantal zaken uit het onderzoek te schrappen. Maar onze gemeente ziet de WOB verzoeken al binnen vallen en gaat daar haar vingers niet aan branden. Zeker op gemeentelijk niveau is dat onhoudbaar.

    Dus wat is je voorstel?

  35. # Fr. Wind

    “Maar stop met de inzendingen op nederweert 24, die af en toe totaal de plank mis slaan.”

    Nederweert24 biedt binnen bepaalde grenzen een belangrijk informatiebereik voor en tussen burgers. Indien u moeite heeft met bepaalde inzendingen “die de plank totaal mis slaan” dan kunt u:
    – voortaan de rubriek Windturbinepark Ospeldijk aan uw aandacht voorbij laten gaan óf
    – u verdiept zich intens en oprecht in het dossier waardoor u wellicht een betere kijk krijgt op het geheel.

    # Laat maar waaien
    Goed lezen is denk ik een voorwaarde om te reageren op thema’s. Dat geldt vooral voor dit hoofdpijndossier. U had dus al kennis kunnen nemen van het feit dat omwonenden niet tegen metingen zijn. Maar wat hier aan de kaak wordt gesteld is dat opnieuw de omwonenden buitengesloten worden qua keuze voor enig meetbureau. Dat draagt niet bij aan een mogelijk trilaterale samenwerking tussen gemeente, initiatiefnemers en omwonenden. Zo zou het namelijk idealiter moeten zijn: democratisch, betrokken en open. Maar helaas, gemeente en initiatiefnemers denken hier klaarblijkelijk anders over.
    Jammer, zij missen weer een kans om te werken aan herstel van vertrouwen.

    Fijn weekend
    Wim Windstil

  36. @laatmaarwaaien, hoe hatelijk om slachtoffers zo denegrerend aan te spreken. Ik merk wel dat het uit een soort ‘domheid’ ontstaat maar dan nog, het getuigt van weinig compassie voor je medemens. De zaak Windpark Ospeldijk bevat te veel onrechtmatigheden om te kunnen bagatelliseren op zo’n kleinerende manier. Lullig voor de omwonenden hoor, die zijn er namelijk ingeluisd!

  37. Tel.gest.burger. Ik vind dat frisse wind het netjes uit legt . Dat jij je dan op je teentjes getrapt voelt. Wil niet zeggen dat je gelijk zo n commentaar schrijft. Ik dacht dat we hier met respect schrijven wat iemand vindt.

  38. Het mooie van meetrapporten is dat de resultaten gecontroleerd kunnen worden. Je moet de resultaten wel kunnen interpreteren! En dat kunnen veruit de meeste mensen niet, geluidonderzoek is een specialisme.

    Ik snap daarom niet dat er nu al kritiek is dat er een onderzoek wordt uitgevoerd. Dit neigt naar “niks is goed behalve afbreken”. In Nederweert zijn er behoorlijk wat oorzaken van overlast:
    -A2, N275, N266 geluid en fijnstof
    – intensieve veeteelt, fijnstof en stank
    – akkerbouw, geluid (zware landbouw voertuigen), bodem verontreinigen (mest injecteren), overmaat aan gif en mono cultuur
    – industrie
    – windmolens geluid en horizon
    Ondanks de overlast kunnen we echt niet zonder de boeren. We kunnen ook niet zonder energie. De dubbele energie crisis die er momenteel is (milieu en oorlog) zullen we versneld moeten overschakelen van fossiel naar iets anders. We kunnen niet 1-2-3 een kernreactor plaatsen. Molens en panelen wel. De dubbele crisis heeft wel degelijk ook voordelen voor de lange termijn, ontwikkelingen komen in broodnodige stroomversnelling.

    We leven in een bevolkt land en helaas zal er altijd wel ergens overlast door zijn. Je kan (en mag) als overheid niet zomaar even alles afbreken omdat er overlast is. Je zal een onderbouwd besluit moeten maken. Er moet beleid en visie zijn lokaal maar vooral ook landelijk. Het lokale probleem moet lokaal worden aangepakt en de eerste stap is duidelijk krijgen wat het probleem exact inhoudt. De klachten zijn duidelijk, nu is het tijd voor de gegevens.

  39. @Doeeenslief

    Frissewind?
    Ik reageerde op “laatmaarwaaien”…..
    (De namen alleen al…)

    Maar vind jij dit dan respectvol?

    “Wat hadden jullie dan liever? Een sjamaan met wichelroede die de gevoelens van de kippen in de omgeving gaat analyseren onder het genot van een kopje kruidenthee?”

    Ik vind het niet alleen inhoudelijk niks toevoegen en een beetje dom maar ik vind dit ook stemmingmakerij, provocerend en disrepectvol naar de omwonenden.
    Echter, ik had er niet zo op hoeven reageren natuurlijk dus daar heb je een punt 😉
    Bedankt voor de wijze les.

  40. Wat een mooi verhaal @ Floor.
    Ja zo zou het moeten zijn.
    Maar helaas is de werkelijkheid anders en de omwonenden vertrouwen dit onderzoek (waar ze trouwens ook niet bij betrokken zijn) niet voor niks niet. Daar ligt één en ander aan ten grondslag.
    Kijk eens goed naar het bureau! Lees eens goed terug wat er in de afgelopen maanden, jaren gebeurd is. Democratie, participatie, integriteit, klachtenafhandeling zijn veelvuldig geschonden. Floor, ik wou dat het was zoals in jouw verhaal, echt waar maar de feiten liggen helaas anders en daarom hebben de slachtoffers van deze situatie er geen vertrouwen in.
    Dacht jij echt dat de gemeente hier een gebaar maakt naar de omwonenden?

  41. @Floor,

    Ik wil graag enige nuancering aanbrengen in je opmerking over de dubbele energiecrisis en de noodzaak van windturbines.

    Er is naar mijn mening geen dubbele energiecrisis, in ieder geval niet voor Nederland.
    Het aandeel van Russisch gas en olie op het totale Nederlandse verbruik is relatief klein. Daar valt best een mouw aan te passen. Voor sommige andere landen ligt dat anders.
    Als je met energiecrisis doelt op een vermeend door de mens veroorzaakt klimaatprobleem veroorzaakt door het verbranden van fossiele brandstoffen, bedenkt dan dat zelfs een klimaat alarmistisch instituut als het KNMI toegeeft dat het Nederlandse aandeel in de globale opwarming zo klein is dat het niet eens meetbaar is.
    Er is dus voor Nederland geen enkele reden om versneld over te schakelen.
    Wat wij in dit kleine landje doen is slechts van symbolische waarde. Het is niet meer dan meedoen met de rest. Het geeft sommige mensen misschien een goed geval maar verder verandert er niks aan het klimaat.
    Verder is het zo dat zelfs al zet je heel Nederland vol met windturbines, dan nog wek je niet genoeg stroom op om te kunnen stoppen met olie en gas. Zeker niet als we ook nog eens met z’n allen elektrisch moeten gaan rijden en onze huizen verwarmen.
    Kerncentrales bouw je inderdaad niet van vandaag op morgen, maar windturbines ook niet. Het hele proces van het zoeken van een locatie, vergunning aanvragen en bouwen kost ook meerdere jaren. En dat allemaal voor subsidieslurpers die hooguit 25 jaar meegaan, relatief weinig stroom leveren maar wel veel schade toebrengen aan mens en milieu.
    Simpel gezegd, de voordelen van windturbines wegen niet op tegen de nadelen.

  42. #Floor

    Goeiemorgen.
    – In een ideale wereld waarin iedereen elkaar echt respecteert gaat je repliek op.
    – In een situatie waarin de omwonenden vanaf het begin eerlijk en open betrokken zijn in het projekt Windturbinepark Ospeldijk gaat je repliek op.
    – in een situatie waarin democratische betrokkenheid en gezondheid van de burger hoger staat dan financieel gewin gaat je repliek op.

    Maar helaas, zo is het nu eenmaal niet, verre van. Ik ga hier nu niet weer alle last en klachten opsommen. Maar vergeet alsjeblieft niet dat de omwonenden nu al tijden bezig zijn om recht te trekken wat krom is uitgevoerd. Dat doen ze niet uit verveling, maar om hun veiligheid, gezondheid en welzijn veilig te stellen. Na alles wat niet correct is gebeurd met gemeente en initiatiefnemers lijkt het mij logisch dat met argusogen naar het bureau en de metingen wordt gekeken.

    Fijne zondag nog.
    Wim Windstil

  43. Er komt een dag dat verantwoordelijken zich realiseren dat ze fouten gemaakt hebben.
    Want vertel mij eens, wie wil er onderdeel blijven van een medewerking aan het verwoesten van een ander zijn leefomgeving en gezondheid?
    Rustig blijven slapen met de wetenschap dat elders iemand wakker ligt door jouw keuzes.
    Met een tevreden blik in de spiegel blijven kijken terwijl je weet dat anderen geslachtofferd worden voor jouw, te rooskleurige, idealen.
    Tegen beter weten in verkeerde inschattingen blijven verdedigen ten koste van een groep onschuldige burgers.
    Ik kan me niet voorstellen dat de verantwoordelijken voor deze industrie met een tevreden gevoel naar de draaiende windturbines kunnen blijven kijken.
    Onmogelijk.

    Er komt een dag des Oordeels.

  44. Beste Angela 1967,
    Overdrijven in ook een kunst, maar als ik dit lees, 08 05, dan denk ik reageer nergens meer aan.
    Op zun plat doospels, waat unne waazul lees ik now weer.
    Dus ik stop ermee, geen normaal reacties van sommigen molen tegenstanders.
    Ik wens uw alle veel succes

  45. @Floor,
    Helder verhaal en precies wat ik ook wilde uitdragen. Wetende dat de klagers er echter toch niet de redelijkheid in zouden willen zien deed mij echter met mijn middelvingers typen. Ik bewonder je vermogen om het zo neer te zetten.
    Ik zie echter in de reacties op jouw bericht al dat de klagers nog steeds geen oplossing willen zien, anders dan het afbreken. Als zelfs de klimaatverandering al wordt gebagatelliseerd (droogterecords?) en gedreigd wordt met de dag des oordeels, heeft redelijkheid verloren.

  46. Begrijpend lezen zonder vooroordelen blijft toch moeilijk voor sommige mensen.

  47. Als je niet verantwoordelijk bent, hoef je je niet aangesproken te voelen.
    Verder zijn sommige reacties de aandacht niet waard.

    Frank, ze begrijpen je wel maar lopen te trollen.


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Snelweg-A2-Nederweert-N275-Weert-1
Om filevorming op de A2 te voorkomen…
22 november 2024 | 13:54
Moulin-Blues-Ospel-vrijdag-2024-Johan-Horst-26
Walter Trout toegevoegd aan de line-up
22 november 2024 | 13:16
Kersverse-wereldkampioenen-bij-Roeg-Kuijpers-van-IMPACT-Performance-Gym
Levi Minkenberg en Max Weekers
21 november 2024 | 20:52
Raadsinformatie-gemeenteraad-Nederweert
Goed nieuws voor woningzoekenden in Nederweert
21 november 2024 | 17:00

Advertentie