Aan dit enorm ondernemende jonge horecapaar uit Ospel hebben we eigenlijk maar drie vragen. Wat is jullie drive? Wat is jullie ondernemersvisie? En wat is jullie stip op de horizon? Daar bleef het vanzelfsprekend niet bij. Openhartig vertelden Christianne en Joey (beiden 30) over hun bedrijf en over hun plannen. En nee…ze gaan geen pannenkoeken bakken. Met frietjes bakken blijven ze doorgaan. Misschien komen daar ook nog wel pizza’s bij, daarover moeten ze nog even nadenken.
Christianne en Joey
JCS Partyrent
We zullen vooraan beginnen. Christianne volgde de opleidingen horecamanagement en facilitymanagement. Al in haar studietijd, op 21-jarige leeftijd, zette zij Christianne’s Horecaservice op en liet zij zich inhuren voor horecawerkzaamheden. Met een duidelijk concept: horecaservice en –verhuur op locatie. Joey hielp haar naast zijn baan. Toen de verhuurvraag groter werd, stapte Joey volledig in het bedrijf. Ze besloten om de bedrijfsnaam te veranderen in JCS Partyservice. Onder die naam verzorgen zij feesten, bruiloften en partijen, bemensen zij bedrijfskantines en verzorgen zij er het eten. Een toenemend aantal restaurants en bedrijfskantines weet hen te vinden voor horecapersoneel. Met een personeelsbestand van 50 medewerkers inclusief henzelf, is inhuur overigens ook nog steeds mogelijk voor kleine partijen. Desgewenst inclusief catering, verhuur van bar, toiletwagen of frietkar. Daar waar een helpende horecahand nodig is, is JCS.
Vrienden van de Peel
Hoewel JCS goed liep, vond het horecakoppel de maandelijkse omzet te variabel. Gezocht werd naar een manier om een stabiel inkomen te verwerven. Op dat moment was gemeenschapshuis Haaze-Hoof in Ospel op zoek naar een uitbater die de horeca voor z’n rekening wilde nemen en de ruimte na een fikse verbouwing wilde huren. Daar hadden Christianne en Joey wel oren naar. Zij maakten van de voormalige bar en beugelbaan het gezellige Vrienden van de Peel. Een brasserie met een toegankelijke menukaart en de mogelijkheid tot het houden van feestjes. De beugelbaan werd verplaatst en kan nu vliegensvlug worden veranderd in een podium. Ideaal. Met hun ruime personeelsbestand was de brasserie meteen voorzien van voldoende bemensing. Covid-19 gooide echter bijna direct na de opening roet in het eten. Christianne zou echter Christianne niet zijn als daar niet meteen een creatieve oplossing voor gevonden werd. Er kwam een afhaalservice voor maaltijden en in no time was er een winkeltje met cadeauartikelen. Het mocht echter niet baten. De horecasector heeft enorm verlies geleden in coronatijd. Daar is Vrienden van de Peel geen uitzondering op.
Cafetaria ‘t Pleintje
Gezegd wordt dat je moet investeren als tijden slecht zijn, zodat je ervoor klaar bent als tijden beter worden. Dat is ook de bedrijfsfilosofie van dit jonge ondernemerspaar. Dus toen Cafetaria ’t Pleintje in coronatijd te koop kwam, hadden zij niet veel tijd nodig om een keuze te maken. Zij stelden zich de vragen “Kunnen we het aan? Yep. Durven we het aan? Yep. Deal!” Het assortiment werd verbreed en met de komst van vele klanten, kwam ook de omzet. Een fikse steun in de rug voor brasserie Vrienden van de Peel.
Getrouwd, gezin
Tussen de bedrijven door werd er getrouwd en kwam baby Jayden ter wereld. Inmiddels ruim een jaar oud. Een manneke met een eigen willetje dat zich al goed laat gelden. Joey wisselt zijn werk in de zaak en zijn rol als vader af met het blussen van branden bij de Brandweer Nederweert. Heeft hij daar nog tijd voor? “Uhm nee”, zegt Christianne. “Ja hoor”, stelt Joey.
Christianne heeft haar lidmaatschap bij de handbalclub opgezegd. Daar heeft zij nu echt geen tijd voor. De zorg voor Jayden en het bedrijf vragen al haar aandacht. De planning is vol en iedere dag zijn er afspraken met klanten, personeel of leveranciers. Is er nog tijd voor extra opdrachten? “Uhm nee”, zegt Joey. “Ja hoor”, stelt Christianne, “met een beetje schuiven hier en daar moet dat wel lukken.” Het kenschetst dit jonge koppel.
Het zijn harde werkers, die zich voorafgaand aan iedere stap de vraag stellen of ze er voldoende uitdaging in zien en of het realistisch is. Zo groeit hun bedrijf gestaag. Voor hun personeelsfeest reserveerden ze de dinner-theatershow Inspiration Point in Valkenswaard. Ze reden er met een volle bus personeelsleden naar toe. “Toen realiseerde ik me eigenlijk pas wat we allemaal doen en bereikt hebben”, zegt Christianne met verwondering in haar stem.
Nieuwe ideeën
Ondanks dat er weinig samentijd resteert, ploppen er zo af en toe toch nieuwe bedrijfsplannen op. Soms uit pure ontwikkeldrang, soms noodgedwongen. Om te beginnen bij het laatste. Doordat de gemeente de uitbreiding van bedrijfsactiviteiten niet toestond op hun adres aan de Meijelsedijk in Ospel moest er worden verhuisd. Na enige oriëntatie kozen zij voor de voormalige zorgkwekerij met camperplaats van de fam. Swinkels aan de Plattepeeldijk, eveneens in Ospel. Geen geringe keuze, maar ze durfden het aan. De zorgkwekerij verdween. De camperplaats bleef. En daarmee komen we op de ontwikkeldrang. Want beiden houden wel van een uitdaging, tijd of geen tijd. Joey: “Zou het niet leuk zijn om iets meer beleving toe te voegen aan de camperplaats. Iets meer faciliteiten en iets meer reuring?” Het zit nog in de pen, maar voorlopig is het genoeg zo, stellen beiden in koor. Toch verschijnt er een ondeugende glimlach op Christianne’s gezicht….
Tekst: Francis Bruekers / Sparkle Tekst & Communicatie
Foto: Dion Zwartjens / Amber Uiterwijk Winkel / Marketing- & Mediabureau
Drukwerk: Drukkerij van Deursen
3 Reacties
Mooi artikel en bewogen ondernemers, ga zo door en blijf een goed en verantwoord werkgever!
Je kunt beter een ding goed doen dan meerdere dingen die lala zijn.
Mooi stuk. Hard werken wordt beloond! Succes