Skip to content

Raad van Nederweert maakt verdiepingsslag in omgevingsvisie

Redactie
30 januari 2023 | 11:22

Advertentie

Leden van de gemeenteraad gingen afgelopen week stevig met elkaar in gesprek over de toekomst van de kernen en bedrijventerreinen. Er valt namelijk iets te kiezen. De bijeenkomst vond plaats in Eynderhoof in Nederweert-Eind. De avond maakt deel uit van de route naar een omgevingsvisie voor de kernen en bedrijventerreinen.

Vier scenario’s

Zetten ze in op versterking van de lokale werkgelegenheid? Willen we meer groen? Willen we flink groeien? En voor wie willen we bouwen: alleen eigen inwoners, forenzen of internationale werknemers? Eind vorig jaar spraken inwoners, ondernemers en raadsleden al met elkaar over deze onderwerpen. De twee hoofdthema’s uit die bijeenkomsten, wonen en werken, zijn met elkaar gekruist. Daaruit ontstaan vier denkrichtingen (mogelijke scenario’s). We zetten ze op een rij:

  • Scenario 1: De kwaliteit versterken van een ruime en rustige woonomgeving, zonder een extra bedrijventerrein toe te voegen.
  • Scenario 2: Aantrekken van gezinnen uit het hogere segment, zonder een extra bedrijventerrein toe te voegen.
  • Scenario 3: Versterken van werkgelegenheid dichtbij door aanleg van een extra bedrijventerrein en het toevoegen van woningen voor nieuwe werknemers.
  • Scenario 4: Groei op alle fronten: toevoegen van een bedrijventerrein, woningen voor nieuwe werknemers en aantrekken van gezinnen uit het hogere segment.

Kansen tegenover bedreigingen
In het eerste deel van de avond brachten de raadsleden de kansen en bedreigingen die de verschillende scenario’s kunnen hebben in beeld. Meer bedrijvigheid is goed voor de lokale economie en het behouden van voorzieningen, maar kan ook andere effecten hebben. Zoals toegenomen verkeersdrukte. Het versterken van rust en ruimte zonder extra bedrijvigheid heeft als keerzijde dat de vergrijzing steeds harder gaat. En zo heeft elk scenario zijn aandachtspunten.

Mijlpaal in het proces
In het tweede deel van de avond werden de voor- en nadelen van de keuzes stevig besproken. Het was niet de bedoeling om één scenario te kiezen, maar een beeld te krijgen van de sterke punten en punten van aandacht. Wethouder Franssen en wethouder Ten Kate zijn zeer tevreden met de opbrengst van de avond. “Eerder bezochten ruim 100 inwoners en ondernemers de focusbijeenkomsten. Ook de Ondernemersvereniging Nederweert (OVN) was betrokken en leverde ons input. Daarmee hebben we al veel opgehaald. Op deze avond hebben de aanwezige raadsleden duidelijk hun mening meegegeven. Dat biedt voldoende informatie om met het schrijven van de eerste conceptvisie te starten.

Proces en planning 
De komende maanden wordt de concept-omgevingsvisie geschreven. Er vinden nog een aantal verdiepende bijeenkomsten plaats, met onder meer senioren en jongeren. De conceptvisie wordt daarna besproken met B&W, gemeenteraad, inwoners en ondernemers. In het derde kwartaal van dit jaar verwachten ze een ontwerpvisie ter inzage te kunnen leggen. De uiteindelijke vaststelling door de raad is gepland voor het vierde kwartaal. Wethouder Franssen is enthousiast: “In de omgevingsvisie worden straks belangrijke keuzes gemaakt over de Nederweerter toekomst. We liggen op koers en houden de vaart er de komende tijd in.

Informatie op website
De resultaten van de eerdere bijeenkomsten vind je op nederweert.nl/omgevingsvisie-kernen-en-bedrijventerreinen. Daar worden ook de vier scenario’s beschreven en verder uitgelegd in een informatief filmpje.

Advertentie

5 Reacties

  1. Het gaat over de toekomst van Nederweert.
    Helaas was de helft van de raadsleden afwezig!

  2. Matige opkomst van de politieke partijen, weinig toeschouwers en niet duidelijk vermeld dat het een spar sessie zou worden.
    Daarbij wordt er in de 4 scenario’s niet gesproken over de wegen om en door Nederweert(A2, N276 & N266) Als je de bedrijventerreinen ontsluit van de N275 is deze weg beter berijdbaar en zou het vrachtverkeer via Rijksweg Zuid met een extra oprij weg na de A2 kunnen. Spreiden van verkeer(personenauto’s en vrachtverkeer is noodzakelijk, zeker met de 2 grote distributiecentra’s in Weert. Helaas alle raadsleden en de gespreksleider niet over gehoord..

  3. @ Nederweert85,
    Ik denk dat het zinvol is om ook een scenario op te nemen waarin Randweg West voltooid gaat worden.
    Momenteel gebruiken veel mensen, waaronder ook ik, deze route (boeket) om richting Helmond te rijden omdat deze minder fileproblemen oplevert en de helft sneller is.
    Daar deze route sneller is, gaat de verkeersdruk aldaar ook niet meer afnemen.
    Nu heeft Boeket wel de lasten /geluid van het van het verkeer en geen fatsoenlijke weg..
    Duidelijk een gemiste kans die Boeket / Nederweert aan N.A. te danken heeft.

  4. Nederweert daar kom je niet omheen ,maar wel als je van het minder segment bent .Daar is in de toekomst volgens de geachte raadsleden geen plaats meer voor

  5. De matige opkomst geeft aan dat de raadsleden allang weten dat over hun hoofden beslist wordt.
    Of door B&W of door de coalitie. Men moet netjes stemmen, zoals van hun verwacht wordt.
    Om dit kracht bij te zetten zijn de commissie vergaderingen gewoon afgeschaft. Dat maakt het voor de raadsleden nog makkelijker om geen verantwoording te hoeven nemen en geen ander geluid te laten horen.
    Voor deze partij politieke spelletjes krijgen ze maandelijks een vergoeding. Toch makkelijke meegenomen.
    En het moreel besef, zoals voor het minder segment is volledig weg


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

Advertentie

Screenshot
Uitvaartbegeleiding van den Boom
 
27 september 2024 | 9:00
Mariabeeld gevel Martinuskerk
Gerestaureerde Mariabeeld wordt ingezegend
27 september 2024 | 8:00
Screenshot
De vereniging is enorm trots
26 september 2024 | 22:18
2024_09-26 Ongeval Geuzendijk Weert-1
Traumahelikopter ter plaatse
26 september 2024 | 22:04

Advertentie