Een vakantiehuis in Spanje gloort aan de horizon, over enkele jaren. Tot die tijd werken Marco en Marjon stevig door in de zaak, regelmatig afgewisseld met een weekendje weg, een gezinsvakantie of concertbezoek. Want ‘als je hard werkt, mag je jezelf ook af en toe trakteren.’
Elektrotechniek Nederweert
Marco (53) en Marjon (44) werken sinds enige tijd samen in het bedrijf. Dit kent twee zelfstandige eenheden: Remozon (gericht op verkoop en installatie van zonnepanelen) en Elektrotechniek Nederweert (gericht op engineering, levering, installatie en onderhoud van elektrotechnische installaties, (LED)verlichting, datanetwerken, zonnepanelen en infraroodverwarming). Hun opdrachtgevers zijn particulieren, het midden- en kleinbedrijf en het onderwijs. Voor installatiewerk bij nieuwbouw-, verbouw- of renovatieprojecten.
Met een team van vijf vaste medewerkers en een freelance montageteam is het bedrijf een serieuze speler op de regionale markt. Marco: “Ik had heel sterk het gevoel dat we pas echt een serieus bedrijf werden toen we ons in 2017 vestigden op bedrijventerrein Pannenweg in Nederweert. Jarenlang heb ik een werkplaats gehad in het buitengebied en deed ik alles zelf. Dat is op den duur niet meer houdbaar. Dan moet je er mensen en faciliteiten bij gaan zoeken.
We hebben een aantal dingen veranderd. Onze bedrijfsprocessen zijn onder de loep genomen en geautomatiseerd. Voorheen kreeg ik zelf 75 tot 100 telefoontjes per dag. Dat wordt nu afgevangen door een medewerker op kantoor. Sinds 1,5 jaar werkt Marjon ook op kantoor. Zij is de eerste hulplijn voor vragen. ’s Avonds en op zaterdag wordt er niet meer gewerkt, een uitzondering daargelaten. Morgen is er immers weer een dag.” Marco stelt het heel resoluut. “Vroeger werkte ik zes dagen in de week en was ik dag en nacht bereikbaar. Dat wil ik niet meer. Ik zie te veel mensen om mij heen die op jonge leeftijd overlijden of kampen met nare ziektes. Ik werk om te leven en niet andersom.”
Jubileum
Marco werkt al sinds 1999 als zelfstandig ondernemer in de installatiebranche. “Ik bood de handjes waarnaar (elektro) installateurs in de regio op zoek waren, zonder de langlopende verplichtingen die horen bij een vaste medewerker. Na verloop van tijd kreeg ik steeds meer eigen klanten, waardoor ik een concurrent werd van mijn opdrachtgevers. En ja…dan is er op een gegeven moment geen weg meer terug. ”
Volgend jaar viert Marco het 25-jarig jubileum als zelfstandig elektromonteur. Het is een mooie mijlpaal in een kritische markt met ups & downs. Een markt met kansen maar ook met uitdagingen.
Infraroodverwarming: comfort van de toekomst
Een van die kansen was de toevallige ontdekking van een productlijn in infraroodverwarming. Een klant van Marco vroeg hem infraroodverwarming te installeren. Dit product wekte zijn interesse. Het zou immers een mooie aanvulling kunnen zijn op het aanbod binnen zijn bedrijf. De slotsom is dat Marco en Marjon de enige dealer werden van het merk Redwell (redwellinfraroodverwarming.nl) voor de regio Eindhoven – Maastricht.
Marjon: “Infraroodverwarming is booming. Vanaf het moment dat we dit product opnamen in ons assortiment, was er interesse. De showroom die we ervoor inrichtten, wordt binnenkort een Redwell Store. Vanaf dan hebben we een groter aanbod in een ruimere showroom.
Infraroodverwarming voelt aangenaam, doordat het objecten en personen in de ruimte aanstraalt. Het kan nagenoeg onzichtbaar worden geïntegreerd in spiegels, schilderijen, lampen, zuilen, handdoekdrogers, whiteboard, krijtborden en in systeemplafonds. Als je kiest voor een paneel, kun je er een afbeelding op laten drukken, bijvoorbeeld uit de collectie ‘Werk aan de Muur’ van VT Wonen.
Infraroodverwarming is ook ideaal in grote bedrijfsruimtes, waar slechts op enkele plekken verwarming gewenst is. Bovendien is deze manier van verwarmen vele malen goedkoper in aanschaf dan bijvoorbeeld een warmtepomp.” Marjon lacht: “Eh…nee, je ziet geen rood of oranje licht. Het biedt alleen warmte en comfort. Kom ‘ns naar de showroom om het te ervaren.”
Coronaperiode
Hoewel de coronaperiode alweer een tijdje achter ons ligt, speelt het wel een rol in de bedrijfsontwikkelingen. Juist in die periode startte Marjon met Em-Four, een winkel in woonaccessoires, met verkoop zowel aan huis als online. De thuisverkoop verliep stroefjes. Er was interesse van het winkelend publiek, maar de verkoop stagneerde. De online verkoop verliep wel goed. Toch besloot Marjon te stoppen met de winkel, omdat de werkzaamheden bij Marco in de zaak bijna al haar aandacht vragen.
De coronaperiode bleek aldus niet de beste periode om met een winkel te starten. Anderzijds bleek deze periode zeer succesvol voor Marco. “Veel mensen hebben de lock down benut voor verbouwingen in en aan huis. Op die golf hebben wij mee kunnen varen, waardoor het bedrijf groeide.”
Bouwen, opbouwen en afbouwen
Marjon en Marco bouwen met veel enthousiasme aan hun onderneming. Bedrijfsautomatisering, standaardisering van processen en een heldere taakverdeling voor het team bieden structuur op de werkvloer. Ook het vooruitzicht dat ze na verloop van tijd de zaak kunnen overdoen aan hun kinderen Mitchell en Milano, biedt rust. “Wie weet wat de toekomst brengt. Als ik me misbaar heb gemaakt binnen het bedrijf, dan heb ik het goed gedaan”, volgens Marco. “Dan kunnen wij met een gerust hart naar ons vakantiehuisje in Spanje. Maar voorlopig is daar nog geen sprake van. Marjon en ik werken nog veel te graag in en aan ons bedrijf.” .
De kracht van het bedrijf is de menselijke maat. We komen altijd langs om de situatie te beoordelen, mogelijkheden door te spreken en vragen te beantwoorden. Dat werkt voor ons het beste en voorkomt teleurstellingen bij de klant.
Tekst: Francis Bruekers / Sparkle Tekst & Communicatie
Foto: Dion Zwartjens / Amber Uiterwijk Winkel / Glendi – Digital Solutions
Drukwerk: Drukkerij van Deursen
Er zijn nog geen reacties geplaatst