In een ingezonden brief uit stichtingen Natuurlijk Platform en Groen Weert e.o. hun teleurstelling over de recente plannen voor het hervullen van zes leegstaande stallen aan de Eind 12 in Nederweert-Eind. Na jarenlang leegstand wil de eigenaar opnieuw beginnen met het houden van duizenden vleeskalkoenen of vleeskuikens. Dit besluit komt kort nadat de gemeente een Programma Luchtkwaliteit heeft gepresenteerd waarin werd benadrukt dat de pluimveesector een belangrijke oorzaak is van de slechte luchtkwaliteit in de gemeente Nederweert.
Ingezonden brief
Lees hieronder hun volledige oproep en de overwegingen achter hun zorgen.
We zijn teleurgesteld dat er plannen zijn om de 6 stallen aan Eind 12 in Nederweert-Eind weer te gaan vullen, nadat ze jaren lang hebben leeggestaan. Gemeente Nederweert heeft een concept-vergunning afgegeven voor het houden van 23.800 vleeskalkoenen of 65.200 vleeskuikens. Dit enkele weken nadat de gemeente het Programma Luchtkwaliteit heeft gepresenteerd waarin werd geconcludeerd dat de slechte luchtkwaliteit in onze gemeente vooral te wijten is aan de pluimveesector. En nu worden er dus weer pluimveestallen gevuld, nota bene in de kern van Nederweert-Eind. Verbetering van de luchtkwaliteit is hiermee voor langere tijd van de baan.
Andere kalkoenenbedrijven lijken te stoppen
Wat extra pijnlijk is, is dat voor twee locaties elders in Nederweert intrekkingsaanvragen zijn gedaan voor soortgelijke kalkoenenbedrijven. Het gaat hier naar alle waarschijnlijkheid om deelname aan de landelijke stoppersregelingen. Dus op twee locaties worden dadelijk kalkoenenbedrijven met belastinggeld uitgekocht, terwijl in de kern van Nederweert-Eind de stallen weer worden gevuld.Geur en fijnstof
Er is hier sprake van het activeren van een oude vergunning. De initiatiefnemer krijgt twee opties. Of hij vult zijn stal met kalkoenen (optie 1) of met vleeskuikens (optie 2). Optie 2 is de ‘schonere’ optie. In dat geval komt er 42% minder geur en 30% minder fijnstof uit de stallen ten opzichte van optie 1. Maar ongeacht de optie die wordt gekozen blijft de geurbelasting op de woningen in de nabijheid van de veehouderij erg hoog. De maximale norm voor geur uit deze ene veehouderij op een woning in de kern is 1,5 OUe/m3, terwijl uit berekeningen in de vergunning blijkt dat die oplopen tot boven de 10 in optie 1 en boven dan 6 in optie 2.De achtergrond geurbelasting (geur van alle veehouderijen in de buurt samen), laat eveneens een zorgelijk beeld zien. Gemeente Nederweert zegt zelf dat dit type geurbelasting maximaal 10 OUe/m3 mag zijn in een woonkern. Daarboven is sprake van een onaanvaardbare milieukwaliteit. De vergunning leert ons echter dat deze achtergrond geurbelasting op de woningen in de buurt oploopt tot boven de 30 bij optie 1 en tot boven de 25 bij optie 2. Twee en half tot drie maal boven de door de gemeente gestelde norm van 10 dus.
Voor fijnstof is de situatie helaas niet veel beter. Beide opties blijven weliswaar net onder de nieuwe Europese norm die gaat gelden in 2030 (20 μg/m3 voor PM10), maar wel fors boven de norm die de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) al sinds 2021 als aanvaardbaar acht (15 μg/m3 voor PM10).
In onze beleving is hier geen sprake van een gezonde leefomgeving, ook al wordt waarschijnlijk aan de juridische wet- en regelgeving voldaan. Wetende dat op korte afstand van de veehouderij een kinderopvang is gelokaliseerd, maakt het opnieuw vullen van de stallen extra zorgwekkend.
Gemeente: zoek een oplossing, het moet.
Dit soort bedrijven in de kern van dorpen is niet meer van deze tijd. Met alles wat we nu weten over de gezondheidseffecten van intensieve veehouderijen nabij woningen, moeten we dit niet meer willen. Niet alleen de omwonenden, maar ook de veehouder en gemeente zouden dit moeten willen voorkomen. We roepen de gemeente en de veehouder dan ook op niet alleen naar de kleine lettertjes op papier te kijken, maar naar een oplossing te zoeken waar niet alleen de veehouder beter van wordt. Zeker in deze tijd van de landbouwtransitie en het geld dat daarvoor beschikbaar is, moet er toch een andere oplossing mogelijk zijn.Informatie over de concept-vergunning (inclusief alle documenten) is hier vinden. De stichtingen Natuurlijk Platform en Groen Weert e.o. hebben een zienswijze ingediend.
4 Reacties
Beste gemeente.
Gaat u voor het welzijn van uw inwoners? Waarom wil deze kippenboer opnieuw beginnen, terwijl de luchtkwaliteit zo slecht uitpakt voor het milieu en zijn omgeving? De gewone werknemer moet een andere baan zoeken, wanneer zijn bedrijf niet meer functioneert. Kan deze inwoner van Nederweert-Eind dan TOCH doorgaan? Zaken veranderen gedurende de tijd. En… er is werk genoeg te verkrijgen tegenwoordig. Mag ik u in deze zaak als gemeente veel wijsheid wensen? Denk a.u.b. aan de meerderheid van de inwoners en niet aan deze eenling.
Je zal net je nieuwe huis aan de overkant van de straat betrokken hebben. Of je kinderen naar de naastgelegen dagopvang sturen. Hele dag in de stank en enorme kans op longontstekingen en andere longaandoeningen.
Het hele dorp stinkt al bij een verkeerde windrichting. Dat gaat nu nog een pak erger worden. Honderden mensen moeten dagelijks gaan lijden vanwege de omzet van 1 veehouder? Komop gemeente, denk eens even na. Dit kan toch niet?
Je kunt je ook afvragen wie er een huis bouwt tegenover een bedrijf wat er al mischien 50 jaar zit en wat een geldige vergunning heeft
Hoe haalt de gemeente het in haar hoofd om in een woonkern een vergunning te verlenen voor een pluimveebedrijf!! In het Weekblad van 14/11 schrijft diezelfde gemeente dat men het meeste geld uitgeeft aan de gezondheid van inwoners en dat men veel investeert in leefbaarheid. Wie gelooft dit nog? Leg voor dat geld dan maar een fietsbrug aan als je het over leefbaarheid hebt.