De Vlaamse trendwatcher Herman Konings liet maandag 6 oktober zijn licht schijnen over de toekomst tijdens het 19e Ondernemerscafé van Rabobank Weerterland en Cranendonck. Voor de ruim tachtig aanwezige ondernemers in Nederweert leverde het een aantal mooie lessen op. Zoals: “Stop met stereotype marketing voor senioren.”
“De ouderen van nu – de naoorlogse babyboomers – zijn van de generatie ‘seks, drugs en rock ’n roll’. Ze willen jong sterven maar wel zo laat mogelijk. Net als hun kinderen zijn ze uiterst gevoelig voor trends, merken en design en geven ze makkelijk geld uit. Om senioren als klant aan je te binden, moet je ze als dertigers benaderen. Dan heb je dus in een klap de babyboomers en hun kinderen te pakken.”
Was getekend: Herman Konings (Hasselt, 1964). Theoretisch filosoof. Trendwatcher. Auteur. Marketingondernemer. En veelgevraagd spreker. De Antwerpenaar kijkt al 23 jaar in de toekomst. “Ik ben geen waarzegger. In een kristallen bol kijken, is ook niet voldoende. Daar heb je de wetenschap voor nodig. De toekomst ligt besloten in demografische ontwikkelingen, in cijfers over de bevolkingsopbouw. De kunst is om die gegevens vervolgens te koppelen aan informatie over de verschillende generaties. De 50-plusser van nu is bijvoorbeeld totaal anders dan die van 50 jaar geleden. Hij gedraagt zich anders, leeft in een andere wereld en vindt andere dingen belangrijk. Als je daar rekening mee houdt, kun je een goede inschatting maken van wat er komen gaat en waar mensen in de toekomst behoefte aan hebben.”
Zijn advies aan ondernemers: denk LATTE. Lokaal, Authentiek, Traceerbaar, Trouwhartig en Ethisch. “Oftewel: wees open, eerlijk en betrouwbaar en laat zien wat je aanbiedt. Oneerlijk gedrag richting klanten wordt in deze tijd van de social media genadeloos afgestraft.” Om zijn argumenten kracht bij te zetten, strooit hij de hele avond met voorbeelden waar ondernemers uit het Weerterland en Cranendonck hun voordeel mee kunnen doen. Een bloemlezing:
“De komende zes jaar gaan bijna anderhalf miljoen babyboomers met pensioen. Ze krijgen dus ineens heel veel vrije tijd.”
“Over drie jaar zijn er in Nederland meer luiers voor ouderen dan voor baby’s.”
“Dertigers van nu hebben wekelijks zeven uur minder aan vrije tijd te besteden dan de dertigers van vijftig jaar geleden. Dat verklaart het succes van webshops als Zalando.”
Tijd voor een digitaal dieet
Herman Konings laat zien hoe de wereld is veranderd. De technologische ontwikkelingen gaan sneller dan ooit en mensen pikken innovaties ook razendsnel op. Maar die opmars van de bits en bytes heeft een ook keerzijde, constateert de trendwatcher. “Mensen blijven altijd behoefte houden aan het authentieke. Aan het analoge, menselijke contact. De mooie dingen uit het verleden. Intiem samenzijn. Het is de eerste wet in de psychologie: wat schaars dreigt te worden, krijgt waarde. Dat verklaart bijvoorbeeld het succes van retro koffiebars. Of de terugkeer van vinyl platen. In 2013 zijn er vier keer zoveel verkocht dan het jaar ervoor. En geloof het of niet: het zijn vooral twintigers die vinyl kopen.” De Vlaamse trendwatcher pleit daarom voor een “digitaal dieet”, oftewel een gezond evenwicht tussen technologie (hightech) en persoonlijk contact (hightouch). “Techniek is prima zolang het ondersteunend is en de mogelijkheid open laat voor menselijke interactie. In dit verband is het bijvoorbeeld niet goed als kleine kinderen alleen maar met het hoofd naar beneden achter schermpjes zitten. Digitale technologie moet juist tijd vrij maken voor persoonlijk contact. Bijvoorbeeld in de zorg waarin ondersteunende technologie weer ruimte biedt voor een goed gesprek met de patiënt.”
Verbinden
Roger Janssen, manager Adviescentrum Bedrijven van Rabobank Weerterland en Cranendonck, herkent zich volledig in die boodschap. “Ook onze dienstverlening wordt steeds digitaler. De klant kan steeds meer eenvoudige bankzaken zelf regelen. Dat geeft ons de ruimte om meer tijd vrij te maken voor avonden zoals deze. Momenten waarop we de verbinding zoeken, kennis maken met elkaar en samen tot nieuwe inzichten komen. Als wij dat menselijke contact met de klant niet waarmaken, hebben we geen bestaansrecht meer.” Een inspirerende avond wordt besloten met een knipoog. Ondernemer Jack Hermans van Kinderpretland laat nog even weten dat hij het roerend eens is met Herman Konings. “Kinderen moeten inderdaad niet teveel achter schermpjes zitten, ze moeten lekker spelen.”
Het 20e Ondernemerscafé is op 9 februari 2015. Plaats van handeling: het nieuwe ontmoetingscentrum van Rabobank Weerterland en Cranendonck in Budel.
Er zijn nog geen reacties geplaatst