Skip to content

Kerstraak

20 december 2014 | 10:00

Ruben Weekers NederweertDaar is ‘ie weer. De mythische cadeautjesverstrekker sleet Nederland weer binnen en brengt het sfeertje in alle huiskamers. Bomen worden wederom geheel tegen hun natuur in binnen geplant en bij TNT postservice is er tot ieders verbazing daadwerkelijk post die rondgebracht dient te worden.

De feestdagen vormen een heuse veldslag in veel huishoudens: overmatig veel boodschappen worden ingekocht, de kok des huizes draait overuren en het strakke familieschema wordt ingepland. Pas wanneer na 3 Bourgondische dagen de riem een paar standjes losser wordt gegespt, is de tijd voor alle clichés aangebroken. Goede doelen, verzoening binnen de familie en belangeloos iemand helpen passeren vaak de revue. Want, zo luidt de allang vergeten kerstgedachte, daar is Kerstmis voor.

Echter behoort deze gedachte sinds de dood van ene J. Christus tot het verleden. Slechts weinigen proppen zich níet vol tijdens Kerstmis en helpen de armen. Haast niemand haalt het in z’n hoofd om in de koude gure wind kerststollen uit te gaan delen bij de voedselbank. Begrijpelijk. Kerstmis is al heel lang geen tijd van liefdadigheid meer, lang geleden sloot de Kerstman winstcontracten met o.a. www.bol.com. 
De kerstdagen zijn een opsteker voor de opkrabbelende economie waarbij de Minister van Financiën een economische kerstgedachte heeft. Helemaal niet erg eigenlijk. Indirect zijn daar de minderbedeelden het meest bij geholpen. De kromheid zit ‘m in het hele acteerwerk rondom deze dagen. Zogenaamd welwillende BN’ers die oh zo liefelijk een kerstliedje inzingen voor een supermarkt. Echt superfijn, het helpt geen flikker tegen het onrecht in de wereld, maar je geweten wordt toch een beetje weggezongen.

Het is de tijd van het jaar dat de meeste tranen tijdens de reclame vloeien in plaats van tijdens de film zelf. Het marketingcircus draait op volle toeren en probeert aanspraak te maken op ieders lucratieve emoties. Kindjes in Afrika met opgezwollen buikjes en vliegen op hun ogen? Puh, heb je die reclame van Albert Heijn gezien, dat is pas wat. 

Kerstmis, de tijd van dik worden en likeurtjes drinken. Niemand die zich eigenlijk nog bekommert om het lot van armen, de enige die het naar ons idee zwaar heeft tijdens de feestdagen is de weegschaal. Verander je niks aan, is ook helemaal niet erg. Let er wel op dat u het bonnetje bewaart van uw kerstinkopen, misschien kunt u de BTW nog terugvragen van die oh zo liefdadige supermarktketen.

Advertentie

Er zijn nog geen reacties geplaatst


Plaats een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Advertentie

Foutje gespot?

Oeps, je hebt kennelijk een foutje gespot.
Fijn dat je ons op de hoogte brengt. Met een paar klikken kun je ons hierover een berichtje sturen. We doen ons best het foutje zo snel mogelijk te herstellen en je hiervan op de hoogte te brengen.

Advertentie

2024_11_28-Nieuw-aanbod-bij-voetbalschool-Dennis-Kluskens-Sport-Performance
Ontwikkel je verder als voetballer
28 november 2024 | 16:00
2024_11_23-Sinterklaas-bij-Dansrijck-Nederweert-5
Een gezellig kinderfeest bij Dansrijck
28 november 2024 | 14:52
RICK-workshop-Financien-en-fondsenwerving
Meld je snel aan voor deze workshop
28 november 2024 | 14:30

Advertentie